Ramazan Bayramı tatili sonrası artan seyahat planlarıyla birlikte araç bakımları da önem kazandı. Ancak sosyal medyada, ciddi hasarlı jantların tamir edildiğini gösteren videolar endişe yaratıyor. Bu durum, otomotiv sektöründe uzman isimleri harekete geçirdi.

Tehlikeli Jant Tamiri Uygulamaları

Ünlü otomotiv uzmanı Turgut Yüksekdağ, sosyal medyadaki videolardaki jant tamiri uygulamalarının "cinayete teşebbüs" olarak nitelenmesi gerektiğini belirtiyor. Yüksekdağ, jantların özel üretim süreçlerini ve hassas malzeme mukavemetini vurgulayarak, bu tür tamirlerin standartları hiçe saydığını, trafikte büyük riskler yarattığını açıklıyor. Küçük çiziklerin düzeltilmesi bir yana, büyük hasar görmüş jantların tamir edilmesinin mümkün olmadığını, bunun sürücülerin hayatlarıyla kumar oynaması anlamına geldiğini söylüyor. Bu tür işlemlerin, jantın yüksek hız ve basınca dayanma kapasitesini tamamen ortadan kaldıracağı ve beklenmedik arızalara yol açabileceği belirtiliyor. Ekonomik kaygılar nedeniyle riske girmenin, olası bir kaza durumunda çok daha büyük pişmanlıklara yol açabileceği vurgulanıyor.

Merdiven Altı Tamirhanelerin Denetimi

Yüksekdağ, jant tamiri ve otomotiv bakım sektöründeki denetim eksikliğini "kanayan yara" olarak tanımlıyor. Fizik kurallarına aykırı uygulamaların ve yeterli uzmanlığa sahip olmayan kişilerce yapılan tamirlerin yaygınlığının altını çiziyor. Bu konunun acil çözüm beklediğini ve devlet denetiminde, şeffaf bir sistem kurulması gerektiğini savunuyor. Trafik güvenliği için tüm tamir işlemlerinin kayıt altına alınması, bir veri tabanında toplanması ve şeffaf bir sistemle takip edilmesi gerektiğinin altını çiziyor. Bu sayede, merdiven altı tamirhanelerin önüne geçilebileceği ve sürücülerin daha güvenli araç kullanabileceği ifade ediliyor.

Pert Araçlar ve Trafik Güvenliği

Türkiye'de 'pert' olmasına rağmen sistemde en ufak bir kaza kaydı olmayan binlerce araç olduğu gerçeği, trafik güvenliği açısından büyük bir risk oluşturuyor. Yüksekdağ, yetkisiz tamirhanelerde onarılan araçların güvenilirliğini sorgulamak gerektiğini belirtiyor. Bir aracın yetkili servis tarafından orijinal parçalarla onarıldıktan sonra bile çarpışma testinde daha düşük dayanım gösterdiği gerçeğini örnek göstererek, yetkisiz tamirlerin çok daha riskli olduğuna dikkat çekiyor. Bu durumun, kaza riskini önemli ölçüde artırdığı ve bu risklerin önüne geçmek için bir sistemin şart olduğunu vurguluyor. Sıfır araçta bile görülen bu durumun, ikinci el ve daha önce kaza geçirmiş araçlarda çok daha büyük bir risk haline geldiğini belirtiyor. Bu nedenle, tüm otomotiv tamir, bakım ve onarım hizmetlerinin yeniden düzenlenmesi ve entegre bir sistem oluşturulması için çağrıda bulunuyor.

Trafikte sahte farlar da kaza riskini artırıyor.